12 juli 2009

12 Juli - Vansbrosimnningen

Det här var ett konstigt lopp. Jag har inte varigt nervös och jag hade inte ens anmält mig! Det resulterade i lite stress innan loppet. Jag lyckades i alla fall få tag i ett startbevis på fredag kväll och skulle möta en kille på plats i Vansbro. Jag och Tobbe lämnade stan 06.00 för att bege oss till kalla och regniga Dalarna. Bra tänkt med tiden om det inte varigt så att vi traskade i väg till målområdet i stället för startområdet :-). Lite väl tomt tyckte vi..hehe

Jag hade inte koll på mycket, fick mitt kuvär och Tobbe sprang i vägm han startade 11.00. Jag lunkade på mot startområdet med storväskan på ryggen. Hittar en dam i ett skjul som byter om, jag håller henne sällskap och får lite goda råd. Hon hade simmat 14 GÅNGER!! Så hon kunde lite skit :-) Hon visade vad jag skulle göra med banden, påsen och mössan samt förklarade vart jag skulle hålla mig i strömmen, tack för det damen!!

Jag gick vidare ner till start och insåg att det snart var min tur, 11.30 var det dax. Vi vart insläppta i startområdet 15 min innan start och många hoppade i på en gång (=galningar)! Det var 15,7 grader i vattnet och det regnade och var ca 12 grader i luften. Jag ställde mig på kanten och stoppade i mina fötter, dom domnade! När det var 1 minut kvar hoppade jag i. Där låg man tilsammans med massa andra tokar och garvade för att det var så kallt. Man svängde både hit och dit av strömmen och jag hamnade ganska långt bak. Det var ingen smart ide, första biten var det mest folk som plaskade runt och sparkade på varandra. Jag provade lite crawl men kom ingenstans, fick dessutom "brainfeeze" och en kallsup :-)

Nu började det i alla fall skingra sig lite, jag körde på med bröstsim men det tog ett tag innan man vant sig vid kylan i ansiktet. Jag försöker se det trevliga i det, men känner inget, jag känner inte heller mina tår! Jag simmar på och lyfter upp huvudet efter ett tag när folk runt om börjar prata lite. Det är en båt med en skylt 2km och en klocka som visar 12.04. Fan har jag simmat 1 km på 30 minuter?? Nope jag hade simmat 2 km!! Bara sådär! Pice of cake tänkte jag och vänder upp i den andra älven, ni vet den med motström, där man inte kan simma längre?

Här blev det återigen trångt, satans trångt. Folk sparkades och revs och det var ganska många som fick känna på mina vassa tånaglar och hårda hälar....sorry! Det var vissa ställen där man helt enkelt inte kunde simma, det vart nån typ av hundsim och jag låg mest och garvade, måste ha sett helt galet ut!

Sen var man där, i målet liksom! Jag såg att folket innan mig fick hjälp upp på den lilla rampen, efter ett tag förstod jag varför! Jag kunde inte gå! Vinglade som om jag hade varit på värsta kalaset. Yr i bollen kan man säga! Jag var klar och jag hade simmat på 1.05.03. Bra tycker jag eftersom jag simmade bröstsim hela vägen och trode jag skulle landa på 1.30 nånting.
Sammanfattning:
- Upp astidigt
- Bil 3,5 tim
- Simma 1 tim
- Kallt
- Regn
- Bil 3,5 tim
Så här såg det ut, små knolltottar!
Här är tant Malin i mål :-)
//M

1 kommentar:

  1. det lät verkligen helt galet!!!!! shit jag hade aldrigt pallat kylan!! urk! men bra jobbat =) =)

    SvaraRadera