24 oktober 2008

Teknik - Crawl

Eftersom jag är lite ovan med just crawlsminingen har jag anmält mig till en crawlkurs. Dock kände jag att jag inte ville anmäla mig till en nybörjar kurs utan bestämde mig för steg 2 direkt. Jag gav mig ut på nätet och letade information och ställde mig att studera dom som kan i simhallen. Har funkat ganska bra och jag tycker jag fått in bra teknik. Här är lite av det jag lärt mig:


Kroppsläge:
För att uppnå minsta möjliga vattenmotstånd bör kroppsläget vara helt plant. Huvudet ska ”vila” i vattnet och höften ligga nära vattenytan. Om huvudet ligger för högt ger det i sin tur en höftsänkning som försvårar andningsrörelsen och axelrotationen.


Benpark:
Man utgår med bensparken från höften och sparkar med böjt ben nedåt och rakt ben uppåt. Mjuka inåtroterande vrister ökar effekten, fötterna får inte sparka i luften ovan vattenytan.


Andning:
Man får inte ”lyfta” på huvudet. Man gör en liten vridning som koordineras med armarna och axlarnas rörelser. Andas in genom munnen och ut genom näsa och mun. Andningen kan ske åt båda hållen, dock inte på varje armtag. Jag kör med tre armtag och sen andas. Inandningen sker i gropen som bildas framför axeln när den ena armen är sträckt framåt och den andra bakåt.


Armtag:
Det är viktigt att armarna rör sig hela tiden och man ska sträva efter att alltid ha en ”hög” armbåge. Handen sticks i vattnet med fingertopparna först, framför huvudet och mellan kroppensmittlinje och axelns förlänging. Låt axeln följa med så att handen, underarmen och armbågen bryter vattenytan i samma hål. För sen armen framåt-nedåt till nästa sträckläge. Nu riktar man kraften rakt bakåt och handen drar efter kroppens mittlinje. Handen ska vara vinkelrät hela tiden för att ge bästa framdriften. Avsluta tryckfasen med att trycka handen snett utåt-bakåt med handflatan tills tummen nuddar låret.
Jag kommer att fortsätta med lite teknik efter att min steg 2 kurs är avslutad!

Bra klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=IYuSMumlUk4


//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar